Τετάρτη, 11 Ιουνίου 2014


ΟΜΑΔΑ BALKANSKI  (Αντώνης, Έλενα, Ιωάννα, Κωνσταντίνος, Νατάσσα)





Τι σημαίνει Βαλκανική μουσική; Για μια κατηγορία πρόκειται; Και γιατί δεν λέμε "βαλκανικές μουσικές"; Ή μήπως μουσικές των Βαλκανίων; Ποιές οι διαφορές σε κάθε περίπτωση; Ερευνώντας για το θέμα αυτό, παρουσιάστηκε μια δυσκολία: οι πηγές. Δεν είναι απλό να καλύψεις βιβλιογραφικά ένα τέτοιο θέμα μόνο με τα ελληνικά, όπως γρήγορα κατάλαβαν τα παιδιά. Παρακάτω θα δείτε ενδιαφέρουσες μουσικές πτυχές της περιοχής αυτής, στην οποία ανήκει και η Ελλάδα, έτσι ακριβώς όπως τα παιδιά την χαρτογράφησαν και έμαθαν για αυτή. Τα παιδιά, λοιπόν, σημειώνουν:


<< Καταφέραμε να εκπληρώσουμε τους περισσότερους από τους στόχους που είχαμε θέσει αρχικά.Όπως για παράδειγμα την αναζήτηση της ιστορίας της μουσικής κάποιων βαλκανικών λαών. Μάθαμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για τις μουσικές των Βαλκανίων. Αν συνεχιζόταν η εργασία θα θέλαμε να βρούμε ομοιότητες και διαφορές μεταξύ αυτών, και αν ήταν δυνατόν να παίρναμε κάποια συνέντευξη από κάποιον που σχετίζεται με αυτό το θέμα, ή ακόμη, να πηγαίναμε ένα ταξίδι, σε κάποια χώρα των Βαλκανίων.>>

Εντάξει παιδιά, τα μικρόφωνα δικά σας. Σας ακούμε!




ΒΟΣΝΙΑ-ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗ (ομαδική εργασία)

Η Βοσνία- Ερζεγοβίνη είναι μια χώρα γεμάτη ιστορίες σε κάθε γωνιά. Είναι ένα μεγάλο "καζάνι" διαφορετικών πολιτισμών και θρησκειών. Η πιο ισχυρή μουσική παράδοση στη Βοσνία, τα τραγούδια του Σεβντά, είναι ο καρπός της ερωτικής σχέσης των Οθωμανών με τα τραγούδια των ντόπιων Σλάβων (στα οποία μπορείς να βρεις ίχνη από την Ανατολή, τους Σεφαραδίτες, τους Ισπανούς). Η σημερινή φωνή των τραγουδιών αυτών, στην παραδοσιακή αλλά και στην σύγχρονη εκδοχή τους, είναι η Amira Medunjanin. 

MOJ DILBERE

Αυτό που κάνει τα Σεβνταλίνκε ξεχωριστά, είναι οι στίχοι και η μουσική τους. Για κάποια χρονική περίοδο, απαγορευόταν στις γυναίκες να μιλήσουν ανοιχτά για τα συναισθήματά τους σε δημόσιο χώρο. Έτσι, χρησιμοποιούσαν τα τραγούδια για να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Απ' όσο γνωρίζουμε τα περισσότερα ανήκουν στην προφορική παράδοση. Υπάρχουν σε αυτό το μέρος του κόσμου για πάνω από πεντακόσια χρόνια.

SEVDAH

Στη διάρκεια του πολέμου, το 1993, το Mostar (πόλη της Βοσνίας) απέκτησε το ομώνυμο συγκρότημά του, το Mostar Sevdah Reunion, που συμβόλιζε την ελπίδα για επανένωση. Σήμερα υπηρετούν με γνώση, άποψη αλλά και με σύγχρονα στοιχεία την παράδοση των Σεβνταλίνκε. 

Mostar Sevdah Reunion

Επίσης από την Βoσνία κατάγεται και ο Goran Brekovic, που είναι αναγνωρισμένος παγκοσμίως, υπογράφοντας και την μουσική για πολλές από τις ταινίες του Emir Kusturica. 

KALASHNIKOV


Κλείνοντας, το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς για την Βοσνία είναι,δυστυχώς, ο πόλεμος. Αυτή η χώρα είναι πολύ πλούσια σε παραδοσιακούς ήχους, γιατί υπάρχουν πολλοί πολιτισμοί, θρησκείες, πεποιθήσεις (όχι μόνο πιστών, αλλά και άθεων) σε ένα κράτος. Όμως στα Βαλκάνια οι θρησκείες χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία πολέμου. 
Η Φραγκισκανική κοινότητα της Βοσνίας, ξεκίνησε μια χορωδία, την Pontanima, ώστε να χρησιμοποιηθεί η θετική προοπτική των θρησκειών για την συμφιλίωση των λαών. 

Η χορωδία "Pontanima" τραγουδά

Ίσως θα έπρεπε να σκεφτούμε, με την αφορμή της ακρόασης, το πώς κάποιες διαμάχες μεταξύ των λαών δεν έχουν μόνο μειονεκτήματα, αλλά και πλεονεκτήματα. Όπως και ο πόλεμος της Βοσνίας.

ΑΛΒΑΝΙΑ (Νατάσσα)

Η πολυφωνική μουσική της Αλβανίας βρίσκεται στην 43η θέση των πλέον διακεκριμένων μουσικών παραδόσεων των λαών του κόσμου, και όπως τονίζεται και σε σχετική ανακοίνωση του Αλβανικού Υπουργείου Εξωτερικών, αυτό αποτελεί "αναγνώριση της πολιτιστικής της κληρονομιάς στο σύνολό της". Είναι ένα μοναδικό μουσικό φαινόμενο, και σε σχέση με τη δυτική πολυφωνία διακρίνεται από μια πρωτότυπη και αυθεντική δομή.
Η πρώτη έρευνα για το είδος έγινε το 1959 από τον Ραμαντάν Σόκολι και ο τίτλος της είναι "Η Λαϊκή μας Πολυφωνία". Από το κανάλι της UNESCO- η οποία την έχει ήδη αναγνωρίσει ως παγκόσμια άϋλη πολιτιστική κληρονομιά- στο youtube μπορούμε να δούμε:

Allbanian Folk Iso-Polyphony

Ως πολυφωνία ή πολυφωνική μουσική, χαρακτηρίζεται κάθε μουσικό είδος το οποίο βασίζεται σε πολλές μελωδικές γραμμές, οι οποίες εξελισσόμενες παράλληλα, πλέκονται κατάλληλα σχηματίζοντας μία πυκνή υφή. Το πολυφωνικό τραγούδι εκτελείται συνήθως από τέσσερις έως δέκα τραγουδιστές, ενώ μπορεί να συμμετέχουν ανδρικές αλλά και γυναικείες φωνές. Κάθε ένας από αυτούς συμμετέχει σε έναν από τους παρακάτω ρόλους: α. ο πάρτης- αναλαμβάνει πρώτος την μελωδία.β. ο γυριστής- αναλαμβάνει να την παραλλάξει, και γ. οι βοηθοί. Τέλος υπάρχει και αυτός που κρατά το ίσο, όπως ακριβώς στην βυζαντινή ψαλτική τέχνη. 

Zadeja Group- ακούγοντας τους μουσικούς ρόλους

Αυτού του είδους η μουσική παράδοση συναντάται κυρίως βόρεια των Πρεσπών, όμως είναι ευρύτατα διαδεδομένη, καθώς χρησιμοποιείται για να επενδύσει μουσικά ποικίλες κοινωνικές εκδηλώσεις του αλβανικού τόπου, μάλιστα "a capella" - δηλαδή "με τον τρόπο της εκκλησίας",χωρίς παρουσία μουσικών οργάνων. 




ΣΕΡΒΙΑ (ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ) 

Το φεστιβάλ της Guca μετατράπηκε από τοπική μουσική συνάντηση χάλκινων πνευστών, σε παγκόσμιο καλλιτεχνικό γεγονός. Είναι επίσης γνωστό με την ονομασία "συνάθροιση του Ντραγκάσεβο". Περίπου 900.000 επισκέπτες παρευρίσκονται σε αυτό, τόσο από την Σερβία, όσο και από το εξωτερικό. Το επίσημο φεστιβάλ είναι χωρισμένο σε 3 μέρη:
α. συναυλία για το άνοιγμα του φεστιβάλ την Παρασκευή
β. εορτασμοί του Σαββατόβραδου
γ. διαγωνισμός της Κυριακής. 

"Η Γκούτσα είναι πρωτ’ απ’ όλα ένα λαϊκό παραλήρημα που όμοιό του δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια, εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες έρχονται από παντού σ’ αυτό το φεστιβάλ για να ξεδώσουν, να χορέψουν, να ερωτευτούν. Δεκάδες μπάντες με χάλκινα, τσιγγάνικες και μη, μετατρέπουν τους δρόμους ενός μικρού χωριού σε ένα αληθινό “Underground” και το φάντασμα του Κουστουρίτσα και του Μπρέγκοβιτς πλανάται στον αέρα", έγραψε ένας ενθουσιασμένος επισκέπτης του φεστιβάλ.

Guca Festival 2014

Στον παραπάνω σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το επίσημο διαφημιστικό 
οπτικοακουστικό υλικό της Σερβίας για το επερχόμενο γεγονός.

Για περισσότερo χάλκινο ηχόχρωμα ακολουθήστε τα διασημότερα γκρουπ, που έχουν ξεπεράσει τα σύνορα όχι μόνο της χώρας τους, αλλά και των Βαλκανίων:

Fanfare Ciocarlia  Ρουμάνοι

Gramatik  Σλοβένος DJ 

Boban Markovic  Σέρβος

Boban Markovic- έκπληξη!

Shantel  Γερμανός DJ επηρεασμένος από το βαλκανικό ηχόχρωμα


Ευχαριστούμε παιδιά!
Μας ταξιδέψατε! 
Και μην ξεχνάτε "εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε"! 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου