Σάββατο 10 Μαΐου 2014

Αυτό ήταν! Είχα πια περιέργεια για το πού βρίσκονταν οι ερευνητικές εργασίες των ομάδων. Τα πρώτα αποτελέσματα, δεν άργησαν να έρθουν. 

ΟΜΑΔΑ "BALKANSKI" (Αντώνης, Έλενα, Ιωάννα, Κωνσταντίνος, Νατάσσα)

<<Σκεφτόμαστε να βρούμε την ιστορία της μουσικής κάθε βαλκανικού λαού, και από πού επηρεάστηκε. Επίσης σκεφτόμαστε να βρούμε ποιές διαφορές και ομοιότητες έχει η μουσική κάθε χώρας των Βαλκανίων με την άλλη. Θέλουμε να προσπαθήσουμε να κάνουμε τους συμμαθητές μας να έρθουν πιο κοντά στις μουσικές των γειτονικών τους λαών.
Το θέμα που επιλέξαμε είναι η μουσική των βαλκανικών λαών, γιατί είναι μια μουσική παράδοση εύκολα αναγνωρίσιμη ανάμεσα σε όλα τα είδη μουσικής του κόσμου. Επίσης, είναι μια παράδοση με πολύ ξεκάθαρα χαρακτηριστικά ως προς τις μελωδίες και την ερμηνεία τους.>>

<< Στην πρώτη μας συνάντηση αποφασίσαμε να διανείμουμε δυο από τις δέκα χώρες των Βαλκανίων στον καθένα από εμάς>>


Είχαν ξεκινήσει πολύ αποφασιστικά. Ήξεραν τι ήθελαν να κάνουν, πώς να το κάνουν, και γιατί. Στην πρώτη παρουσίασή τους στην τάξη, είχαν ετοιμάσει και σχετικά βίντεο με τραγούδια για να μας δείξουν. Όπως έγραψαν και στο κείμενο της παρουσίασής τους:

<<Τα τραγούδια που εμπεριέχονται στον ψηφιακό δίσκο, είναι σύγχρονα, όμως έχουμε φροντίσει να μην χάνουν την παράδοση της μουσικής της κάθε χώρας. Επίσης εμπεριέχονται εικόνες, για να τραβούν την προσοχή και το ενδιαφέρον των συμμαθητών μας και να τους κάνουν να καταλάβουν οτι οι γειτονικοί τους λαοί (οι λαοί των Βαλκανίων), δεν είναι "βλάχοι", "γύφτοι", "κλέφτες", "βρωμιάρηδες", ακόμα και "ηλίθιοι", όπως κάποιοι τους αποκαλούν [κυρίως για την οικονομική τους κατάσταση ή για κάποιες ιδιότητες προφοράς της γλώσσας τους (λλι/ ννι)ακόμη και για τον τρόπο ντυσίματός τους!], αλλά κανονικοί άνθρωποι όπως ΟΛΟΙ μας. Ελπίζουμε να σας αρέσει>>

Και  μας έβαλαν να παρακολουθήσουμε σε βιντεοκλιπ -που φυσικά έφτιαξαν μόνοι τους- τα παρακάτω τραγούδια: (παρακολουθήστε μαζί μας)





ΟΜΑΔΑ "ΤΙ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΚΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ" (Μαρίνα, Ιωάννα, Λούις, Νίκος)

Τα παιδιά της ομάδας αυτής επέλεξαν να πραγματοποιήσουν μια ζωντανή έρευνα ρωτώντας άλλα παιδιά για τις μουσικές που αυτά προτιμούν. Στην πρώτη τους συνάντηση είχαν αποφασίσει οτι θα απευθυνθούν σε δυο ηλικιακές ομάδες (μαθητές β γυμνασίου και β λυκείου) ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν. Θα ξεκινούσαν από το ίδιο το σχολείο τους, και αν ο χρόνος το επέτρεπε, θα προχωρούσαν και σε ένα άλλο σχολείο, ώστε να έχουν περισσότερα αποτελέσματα, μεγαλύτερο δείγμα, και ποικιλία στις απαντήσεις. Έπρεπε για τον σκοπό αυτό, να συντάξουν ένα ερωτηματολόγιο. Το δούλεψαν πολύ, η αλήθεια είναι, και άργησαν να μας το παρουσιάσουν. Αλλά σημασία είχε το ταξίδι. Ιδού οι ερωτήσεις στις οποίες κατέληξαν:



 ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ


1. Ποιούς ραδιοφωνικούς σταθμούς προτιμάτε και γιατί;

2. Ποιοί είναι οι αγαπημένοι σας καλλιτέχνες;

3. Ποιό συγκρότημα είναι το αγαπημένο σας;

4. Με ποιό μέσο ακούτε μουσική;(πχ υπολογιστή, ραδιόφωνο, κτλ)

5. Έχετε ακούσει μουσική με ξένο στίχο;

6. Έχετε φίλο/ίλη από ξένη χώρα που να σας έχει παίξει κάποιο μουσικό όργανο;

7. Θα σας άρεσε να ασχοληθείτε με την μουσική στο μέλλον; Αν ναι, με ποιό είδος;

8. Έχουν αλλάξει οι μουσικές σας προτιμήσεις τα τελευταία δυο χρόνια; Αν ναι, γιατί;

9. Ποιό είδος μουσικής δεν σας αρέσει και γιατί;

10. Η μουσική που ακούτε από το ραδιόωνο και την τηλεόραση επηρεάζει τις μουσικές προτιμήσεις σας;

11. Γνωρίζετε είδη μουσικής/συγκροτήματα/ μουσικά όργανα από άλλες χώρες; 



Η ομάδα πήρε την έγκρισή μας, και ανυπομονούσε να αρχίσει την έρευνά της. 
Κανονίσαμε να επισκεφτούμε μαζί τις επιλεγμένες τάξεις σε ώρα μαθήματος, και να δώσουμε φωτοτυπημένα ερωτηματολόγια σε όλους, περιμένοντας να τα απαντήσουν επί τόπου. Στην συνέχεια, η ομάδα θα επεξεργαζόταν το πρωτογενές υλικό που θα συγκέντρωνε. 




ΟΜΑΔΑ "ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ" (Νίκος, Γιάννης, Γιάννης)

<<Είμαστε τρία παιδιά, ο Γιάννης, ο Νίκος, ο Γιάννης. Ο στόχος μας είναι να μάθετε καλύτερα την Αμερικάνικη μουσική. Στην ομάδα μας δώσαμε το όνομα "North America". Επιλέξαμε να σας δείξουμε την μουσική της Β. Αμερικής. Θα θέλαμε να  πετύχουμε να γίνουμε η καλύτερη ομάδα, γιατί το θέλουμε πραγματικά. Δεν είμαστε αρκετά σίγουροι αν θα τα καταφέρουμε, αλλά επειδή το πιστεύουμε πολύ και το θέλουμε, θα το καταφέρουμε.>>

Και κάπως έτσι μας έδωσαν το στίγμα τους, ασχολούμενοι με τον μουσικό κόσμο της τζαζ:

<<Με τον όρο τζάζ αναφερόμαστε στο είδος που αποτέλεσε εξέλιξη της λαϊκής αμερικάνικης μουσικής κατά τον 19ο αιώνα, με αφρικάνικες καταβολές. Περιλαμβάνει αρκετά μουσικά είδη που στηρίχτηκαν σε ένα κοινό σκεπτικό κατασκευή του μερικού ή και ολικού αυτοσχεδιασμού. Γνώρισε σημαντική ανάπτυξη και διεθνή αναγνωρισιμότητα κατά τη δεκαετία του 1920. Αν και υπάρχει μεγάλη δυσκολία να οριστεί η τζάζ στο σύνολό της , ένας ορισμός που διευκρινίζει εν μέρει το περιεχόμενό της είναι οτι πρόκειται για μια μουσική στην οποία ο μουσικός εκτελεί μελωδικές παραλλαγές πάνω σε μια δεδομένη αρμονική βάση και αυτό σε διάλογο με τον ρυθμικό παλμό. Βέβαια κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και μετά, όταν η πρωτοπορία της τζαζ απέρριψε το προκαθορισμένο αρμονικό πρότυπο, ο ορισμός της τζαζ αυτός δεν θεωρείται επαρκής για όλα τα είδη της τζαζ.>>

Οι πρώτες πληροφορίες τους ήταν ομολογουμένως απαράμιλλης φροντίδας, και μάλιστα στο τέλος ανέφεραν και τις πηγές τους. Έτσι ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία να μιλήσω σε όλη την τάξη για το πόσο σημαντικό είναι αυτό για κάθε ερευνητή, να αναφέρεται δηλαδή αυτός στο που στηρίζεται η έρευνά του, και να αναγνωρίζει την αξία όσων μίλησαν πριν από αυτόν για το ίδιο θέμα.
Η συγκεκριμένη ομάδα υστερούσε σε μουσικά παραδείγματα. Διευκρίνισα οτι είναι σημαντικό όχι μόνο να διαβάζουμε και να φέρνουμε πληροφορίες για ένα είδος μουσικής, αλλά κυρίως, να ακούμε αυτές τις καινούριες μουσικές και να επιλέγουμε τα κατάλληλα μουσικά παραδείγματα για την τάξη. 
Mε αφορμή την συγκεκριμένη ομάδα, πρότεινα:

α. μια ιστοσελίδα, που προσφέρει με τρόπο αλληλεπιδραστικό  ιστορική αναδρομή στις μουσικές της Αμερικής:


β. Ένα διαδικτυακό ραδιόφωνο με όλα τα είδη της τζαζ μουσικής.







ΟΜΑΔΑ "ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΗΧΗΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ" (Διομήδης, Σπυριδούλα, Ζώης)

Η ομάδα αυτή είχε αναλάβει να συγκεντρώσει διάφορα υλικά και άχρηστα αντικείμενα, με σκοπό να μελετήσει τις ιδιότητες του ήχου (διάρκεια, ένταση, ηχόχρωμα, ύψος), αλλά και να δοκιμάσει να παράγει ήχους και τελικά μουσική, με ότι διέθετε. Ενώ δεν έχουν να μας παρουσιάσουν κάποιο θεωρητικό κείμενο, ήταν οι "αθόρυβοι" (αθόρυβοι; όχι και τόσο...) εργάτες, οι οποίοι δούλεψαν πολύ για να συγκεντρώσουν σε καθημερινή βάση τα απαιτούμενα υλικά, να επιλέξουν τα ελκυστικότερα από αυτά, να πειραματιστούν στην πράξη με τους ήχους, να δοκιμάσουν συνδυασμούς αυτών, να παίξουν ρυθμούς κτλ. Ατελείωτη ενασχόληση η οποία δεν είχε να κάνει με την δουλειά στο σπίτι. Το δικό τους αντικείμενο, και ο τρόπος δουλειάς, ήταν εντελώς μα εντελώς   δ ι α φ ο ρ ε τ ι κ ο ί   !
Σε επόμενη ανάρτηση, θα παραθέσουμε κομμάτια της δουλειάς τους, και ελπίζουμε να διαπιστώσετε μαζί μας, πώς το εννοούμε.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου